Familieliefde, corruptie en het verkeer - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anne Jonge - WaarBenJij.nu Familieliefde, corruptie en het verkeer - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anne Jonge - WaarBenJij.nu

Familieliefde, corruptie en het verkeer

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

14 Juli 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Zo, eventjes lekker op een terrasje zitten met uitzicht over de rivier met een lekker ananassapje erbij.
Wat een contrast met vanmorgen, toen Marlyn (een Cambodiaans (=Khmer) vrouwtje die voor NHCC werkt)me meenam naar een gezin dat in niet veel meer dan een kartonnen doos leefde.
Als ik zoiets thuis op tv zie, grijpt het me gigantisch aan. Misschien heeft dat ook te maken met de treurige achtergrondmuziek. Nu hoorde ik namelijk lachende kinderen en kletsende moeders. Ik had geen medelijden, ik had meer respect voor dit gezin. Ze leven met de levensomstandigheden die ze hebben en hoewel het ontzettend moeilijk moet wezen om te overleven, ze leken te stralen. Misschien omdat ze bezoek leuk vonden, maar ik denk vooral omdat dit zulke sterke mensen zijn. Je zal maar moeder zijn van 5 kinderen en tussen de afval moeten leven. Ik ben zelf natuurlijk geen moeder, maar ik kan me voorstellen dat je altijd het beste wilt voor je kind en zoiets zal dan heel moeilijk zijn. Veel mensen hadden in haar schoenen misschien de hoop al opgegeven hebben. Zij niet. En terwijl de regering rondrijdt in rangerovers, er musea vol gouden en diamanten voorwerpen zijn, er een olympisch stadion gebouwd wordt en er niets gedaan wordt aan de armoede van bijvoorbeeld dit gezin, gaan ze niet bij de pakken neerzitten, maar proberen ze te overleven. De liefde van een gezin overwint alles!!!
Dat is een ding wat ik vandaag begrepen heb.

Er zijn ook dingen die ik niet begrijp, om maar het maar weer even over die honderden rangerovers, lexussen, bmw's en andere luxe auto's te hebben. Hoe kan het, dat ik alleen maar arme wijken zie en zoveeeeeel dure auto's. Toen ik het centrum uitliep begreep ik het. Gated communities, gigantische hotels (maar dan ook echt gigantisch met gouden hek en al) en nog meer dure auto's. Zoals Marly zegt: not fair, the government just doesn't care about us people. Corruptie. De foto's van de koning in het Royal Palace vond ik ineens niet meer zo leuk..
En waarom er in hemelsnaam een Olympisch stadion is.. dat begrijp ik al helemaal niet. Cambodja is niet arm, Cambodja heeft veel geld. Dat zit allemaal in die auto's, allemaal in dat stadion, allemaal in de zakken van de regering.
Hoe kun je nu op die manier een land regeren? Waarom zou je dat willen terwijl je weet dat het volk er zo onder lijdt?
Ik vind dit ver-schrik-ke-lijk!

Goed, ander onderwerp. Scooters. Overal. Ik heb werkelijk waar volgens mij bijna alle merken, maten en kleuren voorbij zien komen. De weg ziet er zwart van. Als ik in een tuktuk zit, lijkt het net alsof ik een stel scooterrijdende bodyguards om me heen heb, zo dichtbij rijden ze. Ik gil soms wel ineens hoor en dan kijken ze me aan van: het gaat goed. Ja goed, maar wel maar net!! Net zoals ik de straat oversteek, dat gaat ook elke keer maar net goed. Ik heb van iemand geleerd dat je stevig door moet stappen, zelfverzekerd kijken en gewoon, hup gaan. En hoe gek ook, iedereen houdt in. Of bijna iedereen, het blijft een beetje eng. Gewoon goed uitkijken helpt natuurlijk ook.
Ik vind het al opvallend dat er veel scooters rondrijden, maar nog opvallender is hun manier van scooterrijden. Met het hele gezin op een scooter. Kind voorop, dan vader aan het stuur, nog een kind achter pa, daarna ma met een kind op schoot. En het grappige ( of nouja grappig.. ) dat alleen pa een helm op heeft! Zijn vrouw en kinderen laat hij gewoon onbeschermd achterop ( of voorop ) zitten! En dat is niet een enkele keer dat ik dat gezien heb hoor, gewoon elke keer! Elke keer heeft pa een helm op en de rest niet. Wat ook bijzonder is is dat veel jongeren geen helm dragen, maar wel een mondkapje! Je beschermt niet je hoofd, maar wel je longen? Ik ben bang dat je na een scooterongeluk hier zonder helm nog weinig hebt aan je longen, maargoed.
Andere mensen nemen het niet zo nauw met de uitlaatgassen en zetten hun stoel en tafel midden op de stoep en gaan daar zitten eten. Zo kunnen ze ook de luxe van buiten eten ervaren!

Nou, morgen had ik op de planning het nationaal museum gezet en eerlijk gezegd zie ik er een beetje tegenop. Wat ik er over gelezen heb is dat er veel gouden voorwerpen, kunst en andere mooie dure voorwerpen zijn van vroeger, maar wat mij betreft strooien ze dat spul uit over de sloppenwijken. En.. mijn vrije dagen in Phnom Penh zijn om even bij te komen en niet om dingen te doen die ik niet leuk vind. Ik ga liever nog even een rondje door de stad lopen en even wat wind halen bij de rivier. Misschien nog even naar de markt en.. naar de blind massage voor het goede doel. ( ja puur en alleen voor het goede doel ga ik me laten masseren.. niet dus!! )

veel kusjes aan het koude Nederland en ik hoooop dat er een beetje hitte van hier naar jullie komt. Dat is voor ons allemaal fijn;)
xxxxxxxxxxxxxx Anne


  • 14 Juli 2012 - 17:22

    Papa.:

    Terug van een dag redelijk hard werken in onze luxe woonwinkel keek ik weer uit naar je prachtige ervaringen in het arme Cambodja.
    Wat kun je in een paar weken toch veel beleven . Wat kun je je goed inleven in alles wat je ziet en ervaart. Daar zijn we trots op. Niet het materialisme is rijkdom.
    Maar je relaties familie en vrienden dat is waar het om gaat. Iets voor iemand betekenen geeft meer voldoening dan uitgeven voor jezelf. Daar ben ik zeker van. Toch hoop ik dat je zelfbewust ook naar de musea gaat. Het is volgens mij gestolen van het gewone volk... Maarr het is wel hun geschiedenis. Alles wat je er ziet en vind is een deel van hun cultuur. Dat is ook belangrijk te weten wat zij verloren hebben, en wat ze nog moeten opbouwen. Dat geeft jou ook een andere kijk op de verschrikkingen. Een rijk cultuurvolk is afgeslacht . Maar de herinneringen kan hen ook kracht geven. En trots. Als je het zo ziet kun je er ook kracht uit putten om door te gaan. En denkend over generaties heen dat hun kinderen of kleinkinderen het weer beter hebben dan nu . De kinderen die nu opgeleid worden moeten ook een steunpunt hebben in de vorm van een trotse geschiedenis dat geeft hun inspiratie en doorzettingsvermogen vermogen. Trots om verder te gaan.
    Jij mag daar een stukje van meemaken. Super toch! Wees maar dankbaar dat je dat mag doen. Kusjes pa en ma

  • 14 Juli 2012 - 22:07

    Joyce:

    Nou wat kan die papa mooi schrijven, en gelijk heeft hij wel, dus een kusje van zijn zusje...
    Liefs voor jou, en pak alles mee wat je kan doen, het is beter voor je relativerings vermogen, om een betere kijk te krijgen op hun geschiedenis, liefs tantie xxx

  • 14 Juli 2012 - 23:41

    Arco:

    Anne: Thanks for sharing!!
    xx

  • 16 Juli 2012 - 09:29

    Simone:

    Wat een ervaringen meid! Kan begrijpen dat het verschrikkelijk is om te zien hoe de regering alles heeft en de gewone mensen niets. En wat een krachtige mensen zijn die mensen die niets hebben! In Bali ervaarde ik ookal dat de mensen daar veel gelukkiger leken met het weinige dat ze hebben. En dat wij in Nederland altijd maar zeuren dat we meer willen..... En als je dan ziet hoe die mensen stralen, daar zouden we in Nederland nog iets van kunnen leren!

    Ben benieuwd naar je volgende verhaal!

  • 16 Juli 2012 - 09:39

    Opa En Oma:

    Lieve Anne, bedankt voor je prachtige verslag. Ik denk dat iedereen in de westerse wereld eens even een kijkje zou moeten nemen daar. Alles met te ervoor klopt niet behalve...te vreden. Als je dat daar allemaal ziet wij door jouw ogen dan kunnen we ERV

    ervan leren( het ging even niet goed)!!!
    Ik nodig je uit zo gauw je thuis bent, en je bent morgen dinsdag alweer op de helft, om gekomen eten. Ik weet nu al wat je zeker niet wilt hebben. Geen rijst.maar als het zo ver is dan mag je het zelf zeggen, ik denk iets van pasta.....wat beleef je veel anne, mooie en minder mooie dingen. Maar het is wel mooi dat je dat allemaal mag en kan. Wij denken dat er een goeie verslaggeefster in je schuilt, prachtig zoals je alles kunt omschrijven. Schat we zijn trots op je. Heel veel lieve groetjes van opa en oma xxxxxxx

  • 16 Juli 2012 - 10:06

    Marian En Timo:

    Hoi Anne,
    Fijn dat je ons op de hoogte blijft houden !! Geweldig hoe je het allemaal op de site zet.Vandaag weer naar een nieuw stukje Cambodja en afscheid nemen van Phnom Penh. Ik hoorde van Marjet dat je niet alleen moet reizen dat is weer een meevaller.
    Lieve groetjes en succes op het volgende plekje.
    Marian

  • 16 Juli 2012 - 19:15

    Anja:

    Nou, nou, iedere keer als ik je verslagen lees dan moet ik het nogmaals lezen. Wat een wereld, en daar zijn wij onderdeel van? Je maakt een heel bijzondere periode in je leven mee, en zit al in je rugzakken. Wat kan er nog allemaal bij... Wat schrijf je prachtige verhalen!! Op naar de volgende. XX

  • 17 Juli 2012 - 12:02

    Ellen&hector:

    Dag Anne, Even je recente verslagen bijgelezen en je belevenissen met je
    gedeeld.Wij hebben 2 ex. hotelschool studenten 2 weken in huis gehad en vandaag in Antwerpen op de trein gezet waar een Engelse sponsor van deze jongens ze 2 weken mee naar Parijs,Rome en Venetie brengt.Ze hebben bij ons A'dam,R'dam,
    Den Haag, Floriade Venlo, Neeltje Jans,mosselcultuur Yerseke enz enz
    mogen bezien dus lucky boys.
    28/7 terugreis naar PPnh, reis van hun leven natuurlijk.
    Jij bent nu toe aan een nieuw avontuur in Battambang op 2 projecten waar je door nederlandstalige Tineke vd Beek wordt ontvangen,ook weer leuk hopen we. In Salabalath zijn we het
    Savio Culture Centrum aan het bouwen dat in okt.gereed zal zijn.
    Maak je er een paar fotos van?
    Fijn reis verder en we hebben enorm
    respect voor je doorzettingsvermogen
    en je gedetailleerde verslaggeving.
    Liefs,
    Sawasdee/Don Bosco Kinder Fonds
    Ellen en Hector Loontjens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Als vrijwilliger naar Cambodja

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2012

3 augustus 2012

29 Juli 2012

Indrukken van de afgelopen week

28 Juli 2012

update!

22 Juli 2012

gelukkig zijn

20 Juli 2012

20 juli 2012
Anne

Spannend hoor.. 26 juni vertrek ik richting Cambodja!

Actief sinds 18 Juni 2012
Verslag gelezen: 617
Totaal aantal bezoekers 19430

Voorgaande reizen:

26 Juni 2012 - 07 Augustus 2012

Als vrijwilliger naar Cambodja

Landen bezocht: