Dag 18 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anne Jonge - WaarBenJij.nu Dag 18 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anne Jonge - WaarBenJij.nu

Dag 18

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

14 Juli 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Gisteren ben ik van het NHCC dorp naar Phnom Penh city gebracht, waar ik verblijf in een guesthouse. Een budget guesthouse. En dat merk ik! haha al die claustrofobische gangetjes en trappetjes voordat ik bij mijn kamer ben. Toch is het top, ik heb namelijk een tweepersoonsbed en ik was vannacht zo moe dat ik heerlijk geslapen heb.
De laatste dagen in het NHCC dorp waren erg leuk. Er kwamen vijf Franse jongeren die erg muzikaal waren en gitaar gingen spelen. Elke avond gingen we liedjes zingen en overdag was wat gezelschap tijdens het werk leuk! Ze konden alleen niet super Engels dus mijn hersenen hebben hard gewerkt om in het Frans tegen ze te praten. Ik ben nu steeds een beetje in de war, ik denk in het Frans/Engels/Nederlands allemaal door elkaar.
Het afscheid van alle kinderen gisteren viel minder zwaar dan gedacht, je weet dat je ze achter laat op een plek waar veel zorg en liefde is en waar ze zich op hun plaats voelen. Toch was het wel moeilijk toen ik brieven kreeg en tekeningen met hartjes en "come back next year" en I love you en miss you kreeg.
Toen ik gisteren aankwam in het guesthouse viel ik toch een beetje in het diepe. Weg van een omgeving die de afgelopen twee weken toch wel vertrouwd geworden was en ineens in een grote drukke stad in een klein kamertje alleen. Even diep adem gehaald, natuurlijk even een berichtje naar thuis en toen ben ik wat gaan eten. Hoe toevallig dat ik een Amerikaanse jongen tegenkwam die ook wel wat gezelschap kon gebruiken; hij was ook alleen. We hebben toen een wandeling gemaakt en gekeken wat er allemaal te doen valt. Er is een rivier en daar langs lopen met een beetje wind is erg fijn. Het is heel grappig om te zien dat, tussen al die uitlaatgassen en drukte, heel veel mensen actief bezig zijn. Op een pleintje naast de weg zagen we jongens voetballen en een paar meter verder zagen we ouderen dansen compleet uit de maat, maar zo schattig.
Ze hebben hier zelfs fitness apparaten buiten staan. Compleet met instructies en al en er wordt veel gebruik van gemaakt. Ze staan gewoon midden in de stad, heel grappig. Natuurlijk heb ik daar ook even een work out gedaan, maar het was vooral een training van de buikspieren tijdens het lachen. De fitnessapparaten zijn hier toch wat anders dan thuis, het zag er hilarisch uit.
Toen we het guesthouse weer gevonden hadden (dankzij mijn geniale ingeving dat iets me bekend voorkwam, heel schokkend, ik die de weg vind.) ging ik nog eventjes op mijn laptop en wat bleek: hij deed het!! Ik heb er toen nog wat foto's opgezet, alleen het uploaden duurde best lang.
Toen ik ging liggen merkte ik ineens hoe moe ik was en binnen 2 minuten lag ik volgens mij al te slapen.
Vanmorgen ging de wekker om 6 uur, die ik nog even verzet heb naar half 7. Na wat gegeten te hebben ben ik met de Tuk-Tuk naar de Psar Toul Tom Pong ofzo gegaan. Lang woord voor een groooote overdekte warme benauwde markt met 10000 keer hetzelfde. Heel veel kleding, sieraden, antiek en eten. In de omgeving van Phnom Penh hebben ze veel fabrieken van kledingmerken zoals nike en H&M. Veel van die kleding gaat natuurlijk naar het westen maar sommige kleding beland ook op de markt. Heel grappig om tussen de traditionele kleding een tshirt te zien wat ik zelf heb gekocht in de H&M in Nederland. Het is dus (grotendeels, op Kevin KleinXD en Guccij ) allemaal echt. Voor 1 dollar had ik een shirt van abercrombie and fitch en een leuk merkloos jurkje.
Verder nog souvenirtjes en cadeautjes gekeken.
Door de hitte en waarschijnlijk vermoeidheid werd ik toch een beetje duizelig en de cola die ik kocht hielp er niet veel tegen. Ik had flink onbeten dus dat kon het niet geweest zijn. Toen ben ik met de Tuk-Tuk naar mijn guesthouse gegaan. Heerlijk is dat zo'n ritje in de Tuk-Tuk. Lekker met een windje en je ziet van alles. Ik heb eventjes een uurtje een dutje gedaan en inderdaad, het was vermoeidheid, ik voel me nu veel beter! Het is nu ook keihard aan het regenen dus het was een geluk bij een ongeluk. Als het hier regent, giet het namelijk en staat het water tot halfverwegen je kuiten. Zometeen ga ik lunchen bij een restaurant Friends, een NGO dat voor scholing en opvang voor straatkinderen zorgt! Eten voor het goede doel! Ook is daar een nailbar, dus even lekker nagelakken

  • 16 Juli 2012 - 09:35

    Simone:

    Je weet je gevoelens zo mooi over te brengen in je verhalen!
    Kan goed begrijpen dat je even in een dal valt als je zoveel liefde van de kinderen daar heb gekregen! Fijn dat je toch een metgezel heb gevonden, om te zien dat je niet de enige bent die zulke dingen ervaart!
    Pas goed op jezelf meid, zo'n reis die ervaringen zijn erg zwaar en niet enkel lichamelijk maar ook mentaal....Je krijgt zoveel te verwerken! Erg begrijpelijk dat je lichaam even op is ;)! Dus inderdaad goed eten :p en als het dan nog voor het goede doel is ook is het helemaal ideaal!

  • 21 Juli 2012 - 18:03

    Clarinda:

    Lieve Anne wij zijn je reisverslagen nu aan het lezen je doet veel indrukken op lees ik wel erg leuk in cannobio hadden we geen internet dus nu dan alles van jou lezen onze vakantie was super in Italië hebben Lotte en frank er ook nog gezien.we wensen je veel succes verder en hou je taai de namen van de kindjes die wij adopteren zijn meisje pheap sreyna nr 7199 en jongen soun pisal nr 7204 misschien heb je ze wel ontmoet Gr. Fam. De jonge

  • 21 Juli 2012 - 18:32

    Roos De Jonge:

    Lieve Anne
    Kan jij ook niet van mij een Engelse lerares worden. Is het leuk daar,ik mis je de vakantie in Cannobio was leuk maar we hebben je wel gemist met Peter. Want we zagen elke dag Lotte en Frank. Maar niet jullie dus dat was wel jammer. Nou nog fijne reis en ik hoop dat je snel terug komt.
    Xxxxxxxx je nichtje Roos

  • 21 Juli 2012 - 18:34

    Roos De Jonge:

    Dit hoorde er nog bij

  • 21 Juli 2012 - 18:36

    Roos De Jonge :

    Dit hoordeerbij

  • 21 Juli 2012 - 18:37

    Roos De Jonge :

    Die twee die als laatste staan van mij was een foutje sorry

  • 21 Juli 2012 - 18:40

    Clarinda:

    Lieve Anne roos wilde er een hartje en een roosje erbij doen maar dat lukte niet heel veel liefs uit het koude Goes succes meid Gr. C,R,B,R xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Als vrijwilliger naar Cambodja

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2012

3 augustus 2012

29 Juli 2012

Indrukken van de afgelopen week

28 Juli 2012

update!

22 Juli 2012

gelukkig zijn

20 Juli 2012

20 juli 2012
Anne

Spannend hoor.. 26 juni vertrek ik richting Cambodja!

Actief sinds 18 Juni 2012
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 19432

Voorgaande reizen:

26 Juni 2012 - 07 Augustus 2012

Als vrijwilliger naar Cambodja

Landen bezocht: