dag 2 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anne Jonge - WaarBenJij.nu dag 2 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anne Jonge - WaarBenJij.nu

dag 2

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 Juni 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag 2&3

Ik had al een verslagje geschreven over dag 2, alleen om een of andere reden was hij ineens verdwenen. Ik had geen zin om het nog een keer over te doen, maar ik wil het toch graag met jullie delen, want het was een bijzondere dag.
Om 6 uur zat ik met wat vrijwilligers en de koks in een soort open vrachtwagentje die ons naar de markt bracht. Ik kan de foto's van de markt niet laten zien, die staan op mijn fototoestel en mijn laptop werkt niet. Ik denk dat ik nog wel vaker naar de markt wil, je ziet zoveel, ik kon het niet allemaal in een keer in me opnemen. De koks liepen ook zo snel, ze kochten snel wat ze nodig hadden ( en dat was veel; voor 240 kinderen ). Ik voel me alleen soms schuldig, want ik mocht niets tillen. Ik weet niet waarom dat is, de andere vrijwilligers zeiden dat vrouwen hier niets tillen. Dat doen mannen.
Overal lag fruit, groente, vlees en vis op kleedjes op de grond. Net als een rommelmarkt. ( waarschijnlijk verdienen ze net zo veel als ik vroeger op de rommelmarkt). Het vlees ligt uren aan een stuk op de grond en iedereen zit er aan zonder de handen te wassen daarna. Overal liggen ingewanden en de vissen werden levend geslacht.
Ik heb die dag ook een tour gekregen en heel het kinderdorp gezien. Ze zijn hier erg zelfvoorzienend. Ze verbouwen zelf fruit en rijst en ze hebben veel varkens en kippen. En heeele lieve roze knorrende biggetjes:) De varkens en kippen kunnen hun kont niet keren en toen ik ze zo zag vond ik dat eerlijk gezegd best zielig. Maar misschien is het rekening houden met dieren een luxe die we alleen in de westerse wereld kennen. Hier is geen geld voor grote weides en stallen. En daarbij kunnen de meeste mensen ook hun kont niet keren in hun hutjes.
Smiddags was leuk. De middagschool begint om 1 uur en is in het dorp zelf. Naar de lokale school gaan ze 's ochtends. Ze krijgen smiddags extra lessen, omdat de lokale school erg slecht is. Ik heb geholpen met de Engelse uitspraak van de kinderen en we hebben het hele alfabet geoefend. Ze wisten veel woorden, maar ze konden ze alleen maar schrijven. De lerares is erg goed in Engels alleen ze heeft nooit strategieën geleerd om kinderen Engels te geven, omdat daar geen opleidingen voor zijn. Een moeder van een gezin dat hier ook helpt heeft allemaal kaartjes van fruit, kleding, de kloktijden en dergelijke gemaakt met het Engelse woord erbij. De kinderen vonden het erg leuk en leren heel snel.
Aangezien er veel vrijwilligers zijn konden we in kleine groepjes oefenen met de kinderen en volgens mij leren ze er echt veel van!
Die avond voelde ik me niet goed. Ik denk dat ik moest wennen aan de hitte en het eten. Het eten is geweldig lekker hier hoor! Rijst met fruit en groenten en vlees. Alleen ik denk door de andere manier van bereiden in combinatie met de hitte en vermoeidheid van de reis werd ik erg misselijk. Iedereen heeft dat de eerste dagen zeiden ze. Ik ging vroeg naar bed en na een hele nacht doorslapen voelde ik me weer goed! Gelukkig.

  • 30 Juni 2012 - 06:40

    Marjet:

    Jeetje ben een beetje jaloers
    Hopelijk komt het in orde met je laptop want ik ben benieuwd naar de foto,s

  • 30 Juni 2012 - 07:50

    Joyce:

    Hoop dat je snel wat opknapt hoor!
    Wat maak jij toch al veel mee, zo in drie dagen, echt geweldig! Liefs xxx

  • 30 Juni 2012 - 07:54

    Joyce:

    Hoop dat je snel wat opknapt hoor!
    Wat maak jij toch al veel mee, zo in drie dagen, echt geweldig! Liefs xxx

  • 30 Juni 2012 - 08:49

    Lilian Anja En Gijs:

    anne, wat ontzettend knap van je.. pff veel succes daar. en ik hoop dat je snel kan wennen aan de hitte en het eten.

  • 30 Juni 2012 - 16:57

    Corina:

    Je bent een kanjer zeg! gelukkig dat je weer bent opgeknapt en nu maar hopen dat je laptop het gaat doen!

  • 04 Juli 2012 - 06:16

    Arco:

    ==>respect<==
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Als vrijwilliger naar Cambodja

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2012

3 augustus 2012

29 Juli 2012

Indrukken van de afgelopen week

28 Juli 2012

update!

22 Juli 2012

gelukkig zijn

20 Juli 2012

20 juli 2012
Anne

Spannend hoor.. 26 juni vertrek ik richting Cambodja!

Actief sinds 18 Juni 2012
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 19436

Voorgaande reizen:

26 Juni 2012 - 07 Augustus 2012

Als vrijwilliger naar Cambodja

Landen bezocht: