dag 7 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anne Jonge - WaarBenJij.nu dag 7 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anne Jonge - WaarBenJij.nu

dag 7

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

03 Juli 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Ik heb een paar dagen overgeslagen wat verslagen betreft, we hebben niet vaak internet en het was best druk.
Vandaag ben ik erg moe, maar ik wilde toch graag laten weten wat ik vandaag gedaan heb, omdat het erg veel indruk op me heeft gemaakt. Het was een heftige dag. Ik ben naar de killing fields en het tuol sleng museum geweest. Het tuol sleng museum was een gevangenis in de periode van de Rode Khmer tussen 1975-179. In die tijd was er onder leiding van Pol Pot een genocide in Cambodja. Een kwart van de bevolking is in die tijd vermoord. Ik had wel eens van Pol Pot gehoord bij geschiedenis, maar ik kan niet begrijpen dat we er niet meer over geleerd hebben, want het is zo kort geleden en je ziet de littekens nog steeds in Cambodja.
Pol Pot wilde van Cambodja een agrarisch communistische staat maken, boeren kregen het voor het zeggen, alle intellectuelen werden vermoord en stadsbewoners werden naar het platteland vervoerd om als slaven te werken voor de boeren. Met de jaren werd Pol Pots theorie zieker en zieker en steeds meer mensen werden vermoord. Alle scholen, universiteiten, bedrijven, fabrieken, ziekenhuizen enz. werden vernietigd. Na het regime van Pol Pot had Cambodja niets meer.. Het is een wonder hoe snel ze zichzelf weer ontwikkeld hebben.
Tuol Sleng was eerst een school, tijdens het regime werd het een gevangenis. Mensen werden vreselijk gemarteld. Zelfs baby's. Wat we daar zagen was verschrikkelijk. Ook onbegrijpelijk, ik kon het niet echt bevatten.. Op de killing fields werden de mensen vermoord, om kogels te sparen op vreselijke manieren. Er zijn daar massagraven en het ergste vond ik dat je kinderkleding ziet bovendrijven door de regen. Ook kun je botten zien. Verschrikkelijk gewoon. Ik krijg een andere kijk op mijn leven, op het leven van de mensen hier. Leven in vrede met elkaar is iets om dankbaar voor te zijn. Dat er op dit moment in de wereld onschuldige mensen worden vermoord is verschrikkelijk. Ook al was het niet leuk, het is wel goed om er heen te gaan. Ik word er erg dankbaar van, ik besef me hoe goed ik het heb. Wel twijfel ik aan de goedheid van de mens en ik vind het beangstigend om te bedenken dat mensen beesten kunnen worden in verschrikkelijke omstandigheden. Ook is het verschrikkelijk om te beseffen dat Europa en Amerika het hebben laten gebeuren en dat zo weinig mensen er vanaf wisten.
Over iets langer dan een week ga ik zelf 3 dagen naar Phnom Penh en ik wilde dan gaan, maar vandaag gingen er meer vrijwilligers en ik ben blij dat ik anderen om me heen had vandaag.
Toen we net weer terug het dorp inreden en ik de lachende gezichtjes van de kinderen zag en ik zo'n zware dag gehad had, werd ik wel even emotioneel. Maar wie zou daar niet emotioneel van worden...

  • 03 Juli 2012 - 12:46

    Joyce:

    Pff Anne wat een heftige ervaring moet dat zijn geweest, maar wel goed om te weten wat er is gebeurd, en niet eens zolang geleden!
    Het was daarom inderdaad goed dat je samen met andere vrijwilligers bent geweest, zo kun je emoties delen.
    Ik snap dat je moe bent, door de temperatuur, de ervaringen die je opdoet, inderdaad is het leven zo anders als hier. Je zult dit misschien pas echt beseffen als je eenmaal weer terug bent!
    Probeer elk moment bewust mee te pakken, want voor je het weet is het voorbij!
    Was blij dat we weer iets van je mochten vernemen, we zitten er hier echt naar uit te kijken, en met die prachtige ervaringen die je met ons deelt, reizen wij toch een beetje met jou mee!
    Opa en oma zijn net thuis van vakantie , we zullen annewaarbenjijnu wel installeren, zodat ze je ook kunnen volgen en schrijven. We zijn al druk bezig met de voorbereidingen voor het huwelijk van Joost en Adrienne. Want dan moet alles er toch weer Spik en span uitzien hè!
    Jou appartementje wordt ook mooi ingericht in Wageningen heb ik gezien, nou lieverd, er gebeurd wel veel hè in een korte tijd, maar allemaal mooie dingen om dankbaar voor te zijn.
    Ik ga stoppen,een hele dikke kus tantie

  • 03 Juli 2012 - 15:23

    Marjet:

    confronterend wat je hebt meegemaakt
    gelukkig dat je niet alleen was en dat je het met anderen kunt delen.
    het enigste wat wij kunnen doen is onze naastenliefde tonen en dat doe jij zeker lieve schat

  • 03 Juli 2012 - 18:52

    Nicky Westveer:

    Wauw wat heftig. Als je zulke dingen ziet of hoort besef je eigenlijk pas hoe goed we het hebben in Nederland..
    Veel succes en plezier nog!

  • 03 Juli 2012 - 19:36

    Pa:

    Lieve Anne wat waren we weer benieuwd om weer eens wat van je te horen. Normaal vertel je ons honderd uit aan de tafel onder het eten alle gebeurtenissen op de wereld en op school passeren de revue . Gezellig en interessant is dat altijd. Je vader is het is het niet altijd met je eens, en dat geeft wel eens een beetje spanning. Je red je er altijd uit. En ik ben dan ook erg trots op je dat je staat voor wat je vind en overtuigd . Daarom geeft het een goed gevoel dat je op eigen houtje zonder hulp van ons deze bijzondere keuze hebt gemaakt. Velen zijn best een beetje jaloers en zouden dit ook wel willen <( anders ik wel) . Maar niet iedereen heeft door wat het met je doet en dat het niet altijd makkelijk is. Maar dat maakt je alleen maar sterker en geeft een nog rijkere kijk op ons leven.
    De eerste week van zes belangrijke in je leven is bijna voorbij en zal je zeker het gevoel geven dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Weet dat we erg met je meeleven trots zijn en uitzien naar je volgende intense belevenissen.
    Veel liefs en groetjes van P .M J . L en R
    Xxxxxxxxxxxxxxx

  • 04 Juli 2012 - 06:14

    Arco:

    ==>respect<==
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Als vrijwilliger naar Cambodja

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2012

3 augustus 2012

29 Juli 2012

Indrukken van de afgelopen week

28 Juli 2012

update!

22 Juli 2012

gelukkig zijn

20 Juli 2012

20 juli 2012
Anne

Spannend hoor.. 26 juni vertrek ik richting Cambodja!

Actief sinds 18 Juni 2012
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 19428

Voorgaande reizen:

26 Juni 2012 - 07 Augustus 2012

Als vrijwilliger naar Cambodja

Landen bezocht: